silnik mpi - opinie

Silniki benzynowe 1.6 są niezwykle popularne. Dzięki ich popularności, koszty napraw tej jednostki napędowej również nie są kosmiczne. A dzięki rynkowi wtórnemu, można łatwo i tanio zakupić podzespoły samochodu. W ciągu czterdziestu lat silnik ten przeszedł wiele modyfikacji oraz zmian konstrukcyjnych.

Sięgając latami wstecz, jednostka napędowa 1.6 była produkowana z gaźnikowym układem zasilania. W ostatnich latach, po wielu unowocześnieniach, wprowadzono wtrysk wielopunktowy – silnik MPI oraz bezpośredni, czyli FSI. Przeszukując wiele forów tematycznych, natrafiałem na wiele tematów typu silnik mpi – opinie. Poniżej znajduje się skrót wielu tematów.

Te dwie, różne wersje silnikowe były produkowane równolegle. Trafiły one do ogromnej liczby modeli samochodów grupy Volkswagen, chociaż są one spotykane również w modelach Audi. Silnik MPI pojawił się w 1994 roku. Oczywiście występował on w różnych wariantach. Różnił się on głowicą, ośmio- lub szesnastozaworową, co przekładało się na różnicy w mocy silnika. Najczęściej spotykaną oraz najdłużej produkowaną była jednostka o mocy 102 koni mechanicznych. Jej popularność zawdzięczała prostej budowie. Dwa zawory na cylindrze, wał rozrządu, a także nieskomplikowana elektronika.

Plusem jednostki MPI jest z pewnością jej trwałość. Usterkami lubiącymi się powtarzać to uszkodzenie cewki zapłonowej oraz awaria przepustnicy. W obu przypadkach można pokusić się o używany sprzęt z rynku wtórnego. W przypadku nowych części koszt wymiany cewki to około trzysta złotych. Przepustnice można co jakiś czas czyścić, producent zaleca co 45 tysięcy kilometrów. Niestety po zabiegu czyszczenia, trzeba ją ponownie zaprogramować – koszt około 250 złotych. Jednak nie należy bagatelizować zabrudzonej przepustnicy.

audi a3

Jej zabrudzenie może prowadzić do konieczności jej wymiany. A tutaj koszt sięga rzędu tysiąca złotych! Dlatego też lepiej co jakiś czas ją przeczyścić i ponownie przeprogramować. Kolejną rzeczą lubiącą się psuć to sonda lambda. Jednak jej wymiana jest bardzo podobna do cewki zapłonowej, koszt nieduży. W przypadku wymiany paska napędu rozrządu, producent zaleca wizytę u mechanika co 90 tysięcy kilometrów, warto wtedy tez wymienić wszystkie rolki.

Pompa wody w tej jednostce napędowej również zużywa się co około 90 tysięcy km. Dlatego też warto poddać samochód wymianie tych wszystkich podzespołów w jednym czasie i cieszyć się bezawaryjną jazda. Kolejną eksploatacyjną sprawą jest oczywiście olej. W tym przypadku grupa VW zaleca używanie oleju 5W-30.

Wadą użytkową silnika 1.6 MPI jest wysokie zużycie benzyny

Przykładowo w Passacie średnie spalanie może wynieść nawet dziesięć litrów. Przy czym warto zauważyć, że pod maską ma się 102 konie mechaniczne. Problem ten został zauważony nie tylko przez użytkowników, klientów danej marki. Lecz również przez samego producenta. Kierowcy decydujący się na zakup tej jednostki, często montują zestaw LPG. Motor ten znakomicie współpracuje z tańszym paliwem, czyli z gazem.

Zdaniem fachowców, mechaników silnik MPI 1.6 to całkiem udana konstrukcja. Cechująca się prostotą oraz trwałością. Psują się jedynie rzeczy eksploatacyjne, czyli takie które są wymieniane prawie zawsze, niezależnie od marki i modelu samochodu. Minusem może być trochę wygórowane spalanie w tym silniku, przypomnijmy, 10 litrów w silniku 1.6 o mocy 102 koni mechanicznych.

silnik mpi

Jednak użytkownicy tych modeli uporali się z problemem zakładając instalację gazowa. Uwzględniając koszt gazu oraz trwałość samej jednostki napędowej, można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że samochód 1.6 MPI doskonale nadaje się na auto dojazdowe do pracy. W przypadku awarii którego z podzespołów, koszt naprawy jak i samej części nie jest wygórowany. Głownie za sprawą naprawdę ogromnego rynku wtórnego.

Przykładowe samochody z silnikiem MPI 1.6:
– Audi – A3 pierwszej generacji, w wersjach 101 oraz 102 konnej; A3 drugiej generacji, w wersji 102 konnej; A4 pierwszej generacji w wersjach 101 i 102 konnej; A4 drugiej generacji w wersji 102 konnej.
– Seat – Ibiza drugiej generacji oraz Cordoba pierwszej generacji w wersjach 75 i 101 konnych. Leon pierwszej generacji w wersjach 101 i 102 konnych; Leon drugiej generacji 102 konie mechaniczne; Altea 102 konie, Toledo pierwszej generacji 101 koni mechanicznych; Toledo drugiej generacji – 101 koni; Toledo trzeciej generacji – 102 konie.
– Skoda – Felicia – 75 koni, Octavia pierwszej generacji – 75, 101 oraz 102 konie mechaniczne; Octavia drugiej generacji w wariancie 102 konnym.

No i oczywiście grupa VW – Polo, Golf, Bora, Jetta, Touran, New Beetle, Passat. W każdym tym modelu znalazł się popularny silnik 1.6 MPI. Występuje on jednak w różnych wariantach, jeśli chodzi o moc, liczbę koni.

[Głosów:1    Średnia:4/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here