Silniki montowane w samochodach mają najróżniejsze oznaczenia: TDI, HDI, JTD, TDCi, CTDi, DTI czy też TFSI. Dzisiaj przyjrzymy się tym ostatnim. Jaka jest charakterystyka tych układów, ich wady oraz zalety, a także opinie użytkowników o nich. Po tej lekturze każdy będzie w stanie odpowiedzieć sobie, czy samochód z silnikiem TFSI jest dobrym wyborem dla niego. A więc zaczynamy!

TFSI to skrót od Turbo Fuel Stratified Injection. Jest to silnik benzynowy, nie będący prekursorem w technologii którą w nim zastosowano (pierwsze były układy GDI o pojemności 1.8 zaprezentowane przez koncern Mitsubishi w 1997 roku). Trzeba jednak przyznać, że to TFSI zdobyło znaczną popularność.

Zaletami silników TFSI jest ich ekologiczność oraz energooszczędność. Efektywność pracy jest lepsza, niż w jednostkach benzynowych z konwencjonalnym wtryskiem paliwa. Układy TFSI stanowią ekologiczny napęd, a ich spalanie nie powinno zrujnować budżetu. Na przykład w Audi A3 150 KM silnik pali ok. 7,5l/100km. Warto zauważyć, że to naprawdę niezły wynik.

Żeby nie było tak różowo, trzeba zwrócić uwagę też na usterki i problemy z jednostkami TFSI, które zgłaszają użytkownicy. Wystarczy wpisać w google silnik tfsi – opinie, aby przekonać się, co jest powodem skarg kierowców. Często wymienianym problemem jest nadmierne spalanie oleju. Może to być spowodowane uszkodzeniem katalizatora. Jedynym rozwiązaniem może się okazać remont silnika. Wada ta występuje w mocniejszych wersjach silnika. Aby nie narazić się też na dodatkowe koszty, trzeba pamiętać o regularnej kontroli układu rozrządu, układu smarowania oraz układu chłodzenia. Na szczęście na rynku jest sporo części do silników TFSI, a zamienniki są nieco tańsze od oryginalnych. Najwięcej problemów jest z wersjami 200 KM oraz 211 KM tego silnika.

Niektórzy eksperci silniki TFSI umieszczają w gronie najbardziej nieudanych w historii, jednak zaznaczają, że nie dotyczy to wszystkich generacji. Problem leży w bezpośrednim wtrysku benzyny. Często kiedy zużycie oleju było zbyt wysokie, konieczna była wymiana wałka rozrządu. Natomiast zaniedbania w obszarze układu dolotowego (nagar) powodowały nieprawidłową pracę silnika, spadek osiągów, podwyższone zużycie paliwa i turbosprężarki. Wymienia się też awarie uszczelki pod głowicą oraz problemy z nierówną pracą. Niektórzy sądzą, że tłoki i pierścienie są źle zaprojektowane w TFSI, przez co powszechna jest utrata oleju. Niedosmarowane turbosprężarki także ulegały awariom. Kolejne poprawki rzadko przynosiły oczekiwany rezultat. Czy więc silniki TFSI to jednoznacznie złe jednostki? Niekoniecznie. Warto zauważyć, że w 2012 roku zadebiutowała trzecia generacja silników z tej rodziny. Póki co wiele osób uważa, że w końcu poradzono sobie z najpoważniejszymi problemami poprzednich generacji i układy te są naprawdę udane. Kupując auto używane z silnikiem TFSI starszej generacji o małej pojemności warto zwrócić uwagę, aby przebieg był jak najniższy. Dobrze jest też zorientować się, czy olej był zawsze wymieniany na czas przez poprzedniego właściciela pojazdu.

Wypowiedzi kierowców udzielających się na forach internetowych potwierdzają poprzednio przytoczone opinie. Jednym silniki TFSI sprawują się lepiej, innym gorzej, ale bardzo często pojawia się problem brania oleju przez silnik. Internauci spierają się też, które lata produkcji układów były bardziej udane, a w których problemy występowały częściej.

Co ciekawe, silnik 2.0 TFSI otrzymał nagrodę International Engine of the Year Award 2008 za swoje osiągnięcia. Po małych zmianach jego moc i osiągi znacznie wzrosły, ze 150 KM do odpowiednio 240 KM, 272 KM i aż 310 KM. Chodzi o auta Seat Leon Coupra, Audi TTS Coupe oraz Seat Leon Coupra 310 Limited Edition. Rekordzistą jest jednak VW Scirocco, gdzie zmieniono oprogramowanie seryjnego silnika, zamontowano inną turbosprężarkę i układ wydechowy. W efekcie udało się uzyskać moc 370 KM. Trzeba przyznać, że jest spora różnica między bazową wersją 150 KM a podrasowaną 370 KM.

Jak widać, ciężko jednoznacznie ocenić jednostki TFSI, a opinie o nich są bardzo zróżnicowane. Ich punktem wspólnym jest to, że silniki te lubią nadmiernie zużywać olej. Nie brakuje też potencjalnych usterek i koniecznych napraw. Z drugiej strony silniki TFSI są ekologiczne i spalają mało paliwa, więc może warto nie wykluczać od razu kupna samochodu z taką jednostką. Należy jednak zwracać wtedy uwagę, aby przebieg nie był zbyt wysoki, a także upewnić się, że samochód był prawidłowo serwisowany i miał regularnie wymieniany olej.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here