Prawidłowe funkcjonowanie różnych elementów, wchodzących w skład układu hamulcowego w pojeździe, odgrywa niezwykle istotną rolę, jeśli chodzi o bezpieczeństwo podróżowania. Część elementów to komponenty, które ulegają naturalnemu zużyciu w ramach normalnej eksploatacji. Do ich grona można zaliczyć klocki hamulcowe ścierające się w czasie ich używania. To jak często klocki hamulcowe powinny być wymieniane, jest uzależnione od sposobu i techniki jazdy.
We współczesnej motoryzacji można zauważyć dużą popularność hamulców tarczowych. Są to komponenty, które w porównaniu z hamulcami bębnowymi o wiele lepiej hamują i efektywniej odprowadzają energię cieplną. Dodatkowo ich cechą charakterystyczną jest mniejsza awaryjność i łatwa naprawa. Komplety takich hamulców składają się z tarcz oraz klocków.
Częstotliwość wymiany klocków hamulcowych – podstawowe informacje
Trudno jest określić konkretny czas czy też przebieg, przy którym należy poważnie rozważyć wymianę klocków hamulcowych. Należy po prostu zwracać uwagę na istotne objawy świadczące o zużyciu. Znaczna większość klocków hamulcowych posiada blaszki, które w czasie hamowania wydają z siebie dość charakterystyczny dźwięk. Klocki bez blaszek będą z kolei piszczeć przy hamowaniu, więc w obu przypadkach nie powinno być problemów z ustaleniem czy klocki uległy zużyciu. Dodatkowo w nowszych pojazdach dostępne są czujniki i systemy informujące o zużyciu klocków hamulcowych.
Kolejnym sposobem ustalenia konieczności wymiany klocków hamulcowych jest regularne sprawdzanie grubości okładzin. Dysponują one rowkami informującymi o stopniu ich starcia, które są niewidoczne przy mocnym zużyciu. Fachowcy uważają, że graniczna grubość starcia to 1,5 mm.
Jeśli chodzi o przebiegi to wiele zależy od stylu jazdy oraz warunków. Spokojna jazda miejska wiąże się z koniecznością wymiany klocków co około 30-50 tysięcy kilometrów. Dynamiczna jazda po mieście znacznie skraca ten okres do 10-20 tysięcy km. Spokojna jazda w trasie to wymiana co 50-80 tysięcy km, a dynamiczna jazda w trasie wymaga wymiany co około 50 tysięcy km.
Kiedy wymieniać tarcze hamulcowe?
Oczywiście klocki hamulcowe nie są jedynymi zużywającymi się elementami układów hamulcowych w pojazdach. Zużyciu i regularnej wymianie podlegają też tarcze hamulcowe, jednak w ich przypadku, w zależności od sposobu i stylu jazdy, procesu wymiany dokonuje się około 2-3 razy rzadziej. Przy wymianie klocków hamulcowych warto sprawdzić stan i zużycie tarcz. Innymi słowy powinny one być wymieniane przy okazji co drugiej lub co trzeciej wymiany klocków. Samej wymiany należy dokonywać przynajmniej na obu kołach tej samej osi, aby mieć pewność co do równego hamowania i równomiernego zużycia klocków razem z tarczami.
Jak jeździć po wymianie tarcz i klocków?
Trzeba pamiętać, że przez przynajmniej kilkanaście kilometrów, nowe elementy będą na tak zwanym dotarciu. Po wymianie trzeba sprawdzić poziom płynu hamulcowego, a następnie należy unikać gwałtownego hamowania przez około 100 km. Należy też unikać trzymania wciśniętego pedału hamulca przy zatrzymanym pojeździe. Poza tym na początku warto uważać na kałuże, ponieważ gwałtowne schładzanie tarcz znacznie pogarsza ich jakość i stan.
Gdzie szukać specjalistów od układu hamulcowego?
Aby znaleźć dobrych mechaników, których oferty obejmują między innymi naprawę, wymianę i serwisowanie elementów układu hamulcowego, nie trzeba się nadmiernie wysilać. Wiele takich firm prowadzi działalność w różnych polskich miejscowościach. Poniżej znajduje się lista największych polskich miast z ofertami porządnych mechaników: